Функціональний підхід був плідно застосований до дослідження проблем літературної мови й культури мовлення. Рішенню цих питань сприяли також практичні завдання, що коштують перед чеськими лінгвістами, які були викликані особливостями розвитку чеської літературної мови
Оскільки існують різні функції мовної діяльності, то їм, уважають празькі мовознавці, повинні відповідати функціональні мови. «Розходження між функціональною мовою й функціональним стилем,- пише Б. Гавранек у статті «Завдання літературної мови і його культури» (4932),- полягає в наступному: функціональний стиль визначається конкретною метою того або іншого висловлення і являє собою функцію висловлення, тобто «мовлення» (parole), у той час як функціональна мова визначається загальними завданнями нормативного комплексу язикових засобів і є функцією мови (langue)».
Твердження празьких лінгвістів про те, що «кожна функціональна мовна діяльність має свою умовну систему - мова а власний зміст», навряд чи правильно, тому що до рівня «мови» піднімаються різні функціональні стилі: поетичний, фамільярний і т.д., а про поетичний і про літературну мову говоряться як про різні мови, що відрізняються від загальнонародної мови. Ідеї празьких мовознавців про протиставлення літературної мови загальнонародній мові деякою мірою розбудили інтерес до вивчення тієї специфічної ролі, що грає мова в літературному художньому творі
Функціоналізм учасників Празької школи позначився в теоретичному обґрунтуванні проблеми культури мови. Під культурою мови празькі мовознавці розуміють турботу про стабільність, стійкість літературної мови, що повинен позбутися від всіх непотрібних коливань. Підтримка стабільності тісно пов’язана з виробленням стилістичного багатства мови, здатного без праці виражати найрізноманітніші відтінки значення. Все це вимагає, у свою чергу, збереження своєрідності мови, тобто посилення тих рис мови, які обумовлюють його специфіку. Боротьба за культуру мови припускає свідомий вплив лінгвістів на розробку питань функціонального й стилістичного використання язикових засобів, на формування норм літературної мови, його стабілізації
Pages: 1 2
Збережи - » Фонологічна концепція Н. С. Трубецького . З'явився готовий твір.