2. Прикмети казки в поемі.
3. Значення фіналу.
Що за принадність ці казки! Кожна є поема!
А. С. Пушкін
«Руслан і Людмила» - це перша поема А. С. Пушкіна, її задум народився ще в ліцеї. Він хотів створити богатирську казкову поему, натхненний російськими фольклорними казками й перекладами Вольтера й Л. Ариосто. Літературознавці визначають жанрову приналежність поеми як чарівну казку.
В «Руслані й Людмилі» утримується багато пізнаваних особливостей російської казки. Як і у всякій казці, оповідання випереджається приповідкою. Приповідка - це особливий жанр, дуже коротке оповідання, примовка, передмова до казки. Вона часто зовсім не пов’язана із самою казкою по змісту, а просто підготовляє слухачів до неї й підсилює фольклорне фарбування тексту.
У лукомор’я дуб зелений;
Златая ланцюг на дубі тім:
И вдень і вночі кіт учений
Все ходить по ланцюзі навкруги;
Іде праворуч - пісня заводить,
Ліворуч - казку говорить.
Там чудеса: там лісовик бродить,
Русалка на галузях сидить…
У цій приповідці перед нами проходять пізнавані сюжети казок, розказаних поетові нянькою Орисею Родіонівною. Автор, підтверджуючи свою причетність до казкового миру, говорить про своє знайомство з ученим котом і готовий розповісти одну з його казок. Цією казкою і є «Руслан і Людмила».
У той же час поема містить історичні реалії і є пародією на баладу В. А. Жуковського «Дванадцять сплячих дівши», за що Пушкін одержав від нього портрет із присвятою « Переможцеві-Учневі від переможеного вчителя». Саме як пародійна поема містить знижену лексику, гротеск, жарти - багато чого дало критикам привід обвинуватити автора в аморальності, хоча рядовому читачеві поема сподобалася. Зачин - традиційний початок казки - визначає місце дії, знайомить нас із героями й уводить у суть справи - про що мова йде, із чого починається дія поеми.
Із друзями, у гриднице високої
Владимир-Сонце бенкетував;
Меншу дочку він видавав
За князя хороброго Руслана…
Читаючи поему, ми відзначаємо, що в ній є й історичні персонажі (князь Володимир, співак Баян) і вигадані. Так, імена Рогдая, Фарлафа й хазарського хана Ратмира були взяті Пушкіним з «Історії держави російського» Н. М. Карамзина.
Слідом за властивим казкам несподіваною подією за участю невідомих сил - зникненням Людмили - ми бачимо також традиційний казковий мотив суперництва: батько Людмили обіцяє віддати її в дружин рятівникові. Четверо героїв відправляються в шлях, щоб відшукати Людмилу й роздобути її в дружин. У певний момент вони розділяються, і кожний треба своєю дорогою. Це нагадує фольклорний мотив вибору шляхи.
У дорозі кожного чекають чудеса, випробування, незвичайні зустрічі: Руслан через старця Фіна довідається, хто украв його дружину, одержує напуття й пророкування.
У поемі є чарівні предмети —і шапка-невидимка, меч, живаючи й мертва вода, чарівне кільце. Вигляд героїв теж говорить про казковість. Злі герої виглядають химерно. Чаклунка Наїна, що нагадує бабу-ягу, перетворюється в крилатого чорного змія, а от як виглядає Черномор:
Арапів довгий ряд іде
Попарно, чинно, як можливо,
И на подушках обережно
Сиву бороду несе;
И входить із важливістю за нею,
Подъяв велично шию,
Горбатий карлик із дверей:
Його-Те голові обголеної,
Високим ковпаком покритої,
Належала борода.
Такий характерний казковий прийом, як троєкратний повтор, теж є присутнім у поемі «Руслан і Людмила»:
Потім три рази прошипела,
Три рази тупнула ногою
И чорним змієм полетіла.
Тут присутні постійні епітети, властиві фольклору: ясні очі, вірний меч, запопадливий кінь. Багатство мови поеми в зображувально-виразних засобах: гіперболах, порівняннях.
Достеменно відомо, що образ величезної голови, з якої довелося боротися Русланові, Пушкін взяв зі стародавньої казки про Еруслане Лазаровича, сюжет якої прийшов у російський фольклор зі Сходу. Фактично Еруслан - це видозмінене ім’я Руслан. Пригоди героя лубочної казки Еруслана і його військові подвиги знали все - настільки широко вона була поширена в народі. І меч-кладенец герой одержує так само, як Руслан, здобувши перемогу над головою після троєкратної спроби. У поемі голова - це старший брат Черномора, обманутий їм і заповітний меч, що охороняє. Він просить Руслана помститися за нього братові, сила якого укладена в його чарівній бороді. Відрубує Руслан бороду Черномора тим самим мечем. Двобій героя зі злом - кульмінація поеми. Як і в казці, усе закінчується благополучно.
Чим скінчу довге моє оповідання?
Ти вгадаєш, друг мій милий!
Неправого старця гнів згас;
Фарлаф перед ним і перед Людмилою
У ніг Руслана оголосив
Свій сором і похмуре лиходійство;
Щасливий князь йому простив;
Позбавлений сили чарівництва,
Був прийнятий карла в палац;
И, нещасть святкуючи кінець,
Володимир у гриднице високої
Забенкетував у сім’ї своєї.
Завершується остання, шоста пісня, так само, як і починається перша: Справи давно минулих днів, Преданья старовини глибокої.
Отже, ми бачимо в автора проходження всім основним канонам російської казки. Мораль поеми вторить моралі фольклорних добутків - тільки той, хто береться зі злом, смів, добрий і відважний, перемагає. Правда завжди на стороні добра. Творчо синтезуючи казку й історію, билину і європейський роман, Пушкіна створив чарівну поему з елементами фантастики, у такий спосіб здобувши перемогу в змаганні з В. А. Жуковським і К. Н. Батюшковым, які мріяли створити казкову поему на національно-історичній основі
Збережи - » Казкові елементи в поемі А. С. Пушкіна «Руслан і Людмила» - Твір по добутку А. С. Пушкіна “Руслан і Людмила” . З'явився готовий твір.