Костомаров Н. И. про Дмитра Донському | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

Костомаров Н. И. про Дмитра Донському

Першість Москви, якому початок поклали брати Даниловичи, опиралося головним чином на заступництво могутнього хана. Іван Калита був сильний між князями росіянами й змушував їх слухатися себе саме тим, що всі знали про особливу милість до нього хана й тому боялися його. Він умів скористатися як не можна краще таким положенням. При двох спадкоємцях його умови були всі ті ж. З 1341 р. по 1353 був великим князем старший син Калиты Симеон, а з 1353 по 1359 інший син Іван. Обоє князя нічим важливим не ознаменували себе в історії. Останній, як по розуму, так і по характері, був особистістю зовсім ничтожною. Але значення Москви для інших князів трималося в ці два князювання временною милістю хана до московських князів. По смерті Івана Москва піддавалася великої небезпеки втратити це значення. Спадкоємцем Івана був дев’ятирічний Димитрий; отут-те виявилося, що прагнення до піднесення Москви не було справою одних князів, що поняття й учинки московських князів були вираженням того середовища, у якій вони жили й діяли. За малолітнього Димитрия стояли московські бояри; большею частиною це були люди, по своєму походженню не належали Москві; почасти вони самі, а почасти їхні батьки й діди прийшли з різних сторін і знайшли собі в Москві загальна батьківщина; вони-те й ополчилися дружно за першість Москви над Руссю. Та обставина, що вони приходили в Москву з різних сторін і не мали між собою іншого політичного зв’язку, крім того, що всіх їх дала притулок Москва, сприяло їхньому взаємному сприянню в інтересах загального для них нової батьківщини. У цей час в Орді відбувся перелом, з якого швидко почалося її остаточне падіння. Суздальський князь, приїхавши з ханським ярликом, сіл на великокнязівському столі у Володимирі, і цьому місту знову, очевидно, стояло повернути собі відняте Москвою першість. Але заступник суздальського князя Наврус був убитий. Було природно новому володареві змінити розпорядження колишнього: він дав ярлик на князювання Димитрию. Таким чином, цього разу вже не особа московського князя, нездатного по малолітству управляти, а сама Москва, як одна із земських одиниць, здобувала головне значення серед інших земель і міст на Русі; раніше її піднімало те, що її князь був з волі хана найстаршим, а тепер навпаки - малолітній князь робився найстаршим саме тому, що був московським князем.

Уже під час неповноліття Димитрия бояри від його ім’я розпоряджалися судьбою питомих князів. В 1363 р. вони стисли ростовського князя й вигнали князів галицкого й стародубского з їхніх волостей. Гнані й що тісняться Москвою, князі прибігали до суздальського князя, але після примирення з Москвою сам суздальський князь визнав над собою першість московського.

У числі тодішніх керівників справами безперечно займав важливе місце митрополит Алексій, шановний не тільки Москвою, але й в Орді, тому що ще колись він зцілив дружину Чанибека, Тайдулу, і на нього дивилися як на людину, що володіє высшею чудотворною силою. Під його благословенням складений був в 1364 р. договір між Димитрием московським і його двоюрідним братом Володимиром Андрійовичем, що одержав у долю Серпухов. Цей договір може до відомого ступеня служити зразком тодішніх відносин залежних князів до найстаршого: Володимир Андрійович мав право розпоряджатися своею волостю, як вотчинник, але зобов’язаний був коритися Димитрию, давати йому данина, следуемую ханові, уважати ворогами ворогів великого князя, брати участь зі своїми боярами й слугами у всіх походах, що вживаються Димитрием, одержуючи від нього під час походів платня. Таким чином, у той час, коли Москва піднімалася над іншими російськими землями й розпоряджалася їх судьбою, у самій Московській землі виникло питоме дроблення, що природно сповільнювало розвиток єдиновладдя, але в той же час і приймалися міри, щоб, при такому дробленні, зберігалася верховна влада особи, що княжили в самій Москві.

Особистість великого князя Димитрия Донського представляється по джерелах неясною. Ми бачимо, що в його отроцтві, коли він ніяк не міг діяти самостійно, бояри вели справи точно в такому ж дусі, у якому б їх вів і повнолітній князь. Літопису, уже описуючи його кончину, говорять, що він у всім радився з боярами й слухався їх, що бояри були в нього як князі; так само заповів він надходити й своїм дітям. Від цього неможливо відокремити: що з його дій належить властиво йому, і що його боярам; по деяких рисах можна навіть допустити, що він була людина малоздібний і тому керували іншими; і цим можна почасти пояснити ті протиріччя в його житті, які впадають в око, то змішання відваги з нерішучістю, хоробрості з боягузтвом, розуму з безтактністю, прямодушності з підступництвом, що виражається у всій його історії.

У серпні 1375 р. Димитрий із союзниками вступив у Тверскую землю, осадив Твер. Він простояв так чотири, тижня, а тим часом його воїни палили в Терской області селища, труїли в полях хліб, убивали людей або вели їх у полон. Михайло, не дочекавшись нізвідки допомоги, вислав владику Юхимія до Димитрию просити миру. Здавалося, прийшла сама благ6приємна мінута покінчити назавжди важку й руйнівну боротьбу з непримиренним ворогом, знищити тверское князювання, приєднати Тверскую землю безпосередньо до Москви й тим самим забезпечити із цієї сторони внутрішній спокій Русі. Але Димитрий удовольствовался змушеною смиренністю ворога, що у крайнім лиху готовий був погодитися на який завгодно принизливий договір, аби тільки залишалася можливість його порушити в майбутньому. Що всього важливіше в цьому договорі, ухвалено було стосовно татар, що якщо вирішено буде жити з ними у світі й давати їм вихід, те й Михайло повинен давати, а якщо татари підуть на Москву або на Твер, тим обом сторонам бути заодно проти них; якщо ж московський князь сам захоче йти проти татар, те й тверской повинен іти разом з московським. Таким чином, Москва, піднявшись колись винятково татарскою силою, тепер уже мала настільки власної сили, що зобов’язувала князів: інших земель коритися їй і у війні проти самих татар.

Утихомирення тверского князя роздратувало Ольгерда, але не проти Димитрия, а проти смоленського князя, за те, що останній, котрого він уважав уже своїм підручником, брав участь у війні проти Михайла. Набагато сильніше роздратувався за Твер Мамай і притім на всіх взагалі російських князів: він бачив явну зневагу до своєї влади; його останній ярлик, дана Михайлу, був поставлений росіянами ні в що. Він замислив провчити непокірливих рабів, нагадати їм батыевщину, поставити Русь у таке положення, щоб вона довго не посмітила помышлять про звільнення від влади ханів. Мамай зібрав всю силу волзької Орди, найняв хівинців, буртасов, ясов, увійшов у союз із генуэзцами, що заснували свого поселення на Чорному морі, і уклав з литовським князем Ягеллом договір заодно напасти на московського князя.

Коли Мамай, улітку 1380 р. заклавши свій стан при усті ріки Воронежа, призначав там збірне місце для своїх полчищ і чекав Ягелла, Димитрий збирав підручних князів на спільну справу захисту Русі. Бажання оброби з поневолювачами настільки вже дозріло й опанувало народними почуттями російського народу, що московському князеві не стояло необхідності чекати ратних і примушувати до якнайшвидшого прибуття.

Митрополита Алексія вже не було в живі. Він помер в 1378 р. Архіпастир, найголовніший радник Димитрия, в усі час свого первосвятительства вживав свою духовну владу для піднесення Москви й служив її інтересам. Московському князеві не хотілося мати в Москві інших первосвятителей, крім таких, яких сам московський уряд буде представляти патріархові для присвяти. У той час, коли доводилося Димитрию «іти на війну», Москва залишалася без митрополита, і ця обставина позбавляла похід, що вживається, звичайного первосвятительского благословення; але Димитрий звернувся за благословенням до преподобному Сергию, хоча й був з ним у незлагоді. Сергий користувався загальною повагою, його молитвам приписували більшу силу; за ним визнавали дарунок пророцтва. Сергий не тільки підбадьорив Димитрия, але й пророчив йому перемогу. Таке пророкування, зробившись відомим, сильно збудило у війську відвагу й надію на перемогу.

Димитрий виступив з Москви в Коломну в серпні; росіяни отовсюду приставали до нього. 26 і 27 серпня росіяни перевезлися чрез Оку й пішли по Рязанській землі до Дону. На шляху прискакав до Димитрию гонець від преподобного Сергия із благословенною грамотою: «Іди, пан, - писав Сергий, - іди вперед, Бог і св. Трійця допоможе тобі!»

6 вересня росіяни побачили Дон, а 8, у суботу, на зорі росіяни вже були на іншій стороні ріки й при сонячному сході рухалися струнко вперед до устя ріки Непрядвы.

Pages: 1 2 3

Збережи - » Костомаров Н. И. про Дмитра Донському . З'явився готовий твір.

Костомаров Н. И. про Дмитра Донському





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.