Усі лірично-побутові пісні за змістом поділяють на дві великі групи: Родинно - побутові;
- суспільно-побутові.
Родинно побутові Пісні відображають особисте життя людини (кохання, життя в сім’ї родинні стосунки, драми, конфлікти та ін.). У суспільно-побутових (соціально-побутових,
Відображене суспільне життя, вони відтворюють життя не окремої особи, а певної со ціальної групи населення (козаків, рекрутів, бурлаків, чумаків та ін.).
Окрему групу народних пісень становлять Коломийки.
Соціально-побутові (суспільно-побутові пісні)
У соціально-побутовій ліриці відобразилися думки, почуття, настрої народу, викликані явищами, подіями чи обставинами суспільного життя, класовими суперечностями, боротьбою проти іноземних загарбників та феодально-капіталістичного гноблення. Узяті в сукупності, ці пісні дають широку, правдиву картину історичного буття народу. У них особливе виразно виявляються його волелюбність, ненависть до насильства й експлуатації, мрії пре справедливий суспільний лад.
Жанрово-тематичне розмаїття: Козацькі;
- чумацькі;
- кріпацькі;
- солдатські;
- бурлацькі; заробітчанські.
Козацькі пісні
Козацькі пісні виникли в XV - XVI ст. з появою козацтва й увібрали в себе інформацік про історичні реалії доби: боротьбу з нападниками, перемоги й поразки козацького війська. чужинську неволю, рабство та ін.
Козацькі пісні витворюють ліричний образ козака - типового представника Запорізько: Січі, передають романтику козацької волі. Найпоширеніші теми козацьких пісень: Прощання козака з рідними та його від’їзд із дому, мотив ностальгії за рідною домівкою,
- мотив небезпеки, що постійно загрожує козакові,
- тема смерті.
Козацькі пісні:
♦Гомін, гомін по діброві»,
«Ой на горі та женці жнуть»,
«Стоїть явір над водою» та ін.
«А вже літ більш двісті»,
«їхав козак містом»,
«Козак від’їжджає» та ін.
У цих піснях звеличена воля, воїнська звитяга, патріотичний дух, безстрашність, від даність справі національного визволення; оспівано козацьку славу.
У козацьких піснях використовуються традиційні для українського фольклору симво ли:
Калина - символ України;
Явір - молодий хлопець, козак, лицар;
Могила - своєрідний обеліск козацької слави.
Чумацькі пісні
За тематикою й поетикою вони близькі до козацьких.
Чумакування як суспільне явище виникло приблизно в той самий час, що й козацтво. Уже з XV ст. в Україні відомий торгівельний промисел чумаків, які волами їздили до берегів Чорного й Азовського морів. Це була важка й небезпечна справа, але водночас овіяна романтикою далекої дороги, безмежного степу, моря. Найпоширенішими предметами торгівлі були сіль, риба, віск, дьоготь, прянощі та ін. Чумацькі пісні В дорозі співали самі чумаки.
Найпоширеніші теми чумацьких пісень (більшість споріднені з темами козацьких пісень):
- від’їзд у дорогу;
- приготування до довгої подорожі;
- прощання з родиною;
Пригоди чумаків (тяжка зимівля, повернення додому тощо);
Гуляння після повернення, застереження дівчатам не закохуватись в чумака, висміюється чумакова жінка, яка гуляє, поки чоловіка нема вдома (у жартівливих чумацьких піснях) та ін.
Чумацькі пісні:
«Ой у степу криниченька»,
«Буркун-зілля,
«Волики»,
«Гуляв чумак на риночку»,
«їхав чумак із Криму додому»,
«Над річкою бережком»,
«Ой у полі криниченька»,
«Ой ясно, ясно сонечко сходить»,
«Ох і не стелися, хрещатий барвінку» (Поїхав чумак та в Крим на базар),
«У Києві на ринку» та ін.
Збережи - » Лірично-побутові пісні . З'явився готовий твір.