По віршах:
“Розмова книгопродавца з поетом”, 1824;
“Пророк”, 1826;
“Поет”, 1827;
“Чернь”, 1828;
“Поетові”, 1830;
“Луна”, 1831;
“Я пам’ятник собі спорудив нерукотворний…”, 1836.
Поезію не повинне вважати зайвою розкішшю; коли поет своею мощною лірою будить народний дух, то він робить героїчний подвиг.
Альфред Теннисон (англ, поет)
Пушкін - поет світового значення, прекрасно знаючу поезію всіх часів і народів, все своє життя посвятивший поетичній творчості, написав багато віршів, що розкривають із різних сторін тему поета й поезії. У цих віршах поет ставить і дозволяє наступні найважливіші питання: у чому сутність самого процесу творчості, якими духовними рисами повинен володіти поет, його відношення до навколишнього світу, зміст поетичних добутків, у чому полягає заслуга поета перед своїм народом? Для Пушкіна поезія - мистецтво, найвищий прояв творчого духу. Тому обов’язковою умовою творчої діяльності була для поета воля творчості, незалежність особистості.
У вірші “Поет” автор дає характеристику творчого акту поета. Поезія, на думку Пушкіна, складається не в тім, щоб у віршах переказати свої звичайні почуття й думки. Поет у житті може нічим не відрізнятися від звичайних людей. Це тому, що не проявляються його особливі властивості як поета, його “душа” спить, і “мовчить його свята ліра”. Коли ж до нього приходить вдохновенье, коли він чує заклик бога поезії Аполлона, то зовсім міняється: проявляються його високі поетичні, людські якості - мудрість, проникливість, глибина почуттів, шляхетність.
Але лише божественне дієслово
До слуху чуйного торкнеться,
Душу поета стрепенеться.
Поет шукає самітності, спілкування із природою, щоб вірно й сильно виразити в поетичних словах високий зміст душі, що пробудилася.
Після подій 14 грудня 1825 року без зв’язку із друзями, самотній Пушкін жив у Михайлівськім, начебто “у пустелі похмурої”. Його хвилювали думи про долю й призначення письменника в умовах жорстокої миколаївської реакції. Він готовий був не тільки розділити доля “друзів, братів, товаришів”, але й неухильно продовжувати почате ними шляхетна справа своїм поетичним словом. Однак заявити про цьому відкрито було не можна, і Пушкін створює алегоричний вірш “Пророк”, написане, як припускають, безпосередньо під враженням кривавої розправи з декабристами в 1826 році. Вірш являє собою поетичне перекладання однієї з легенд біблії. Пушкіна навмисне зберігає стародавній біблійний стиль і вводить церковнослов’янські слова. Зміст вірша алегоричний: у вигляді пророка виступає поет-громадянин, що несе своє полум’яне слово в народ. Шестикрылый серафим змінив у ньому все: зір, слух, серце. Поетові дане все бачити, усе чути, всі знати, він виконаний почуття любові, правди, справедливості, слово його буде “палити серця людей”. Авторська думка в тім, що поезія - важка, мудра справа, вона непосильне не присвяченим у таємниці поетичного мистецтва. Поет - це пророк, якому дано бачити, чути й розуміти те, що не розуміє звичайна людина. Змістом поезії повинна бути життя у всьому її різноманітті. А призначення поета - “дієсловом палити серця людей”, тобто поезія не повинна служити вибраним, воно повинна мати високе суспільне значення. Слово поета повинне нести правду, справедливість, любов.
Темі вірша - героїчному служінню людям - відповідає високий, урочистий склад і тон добутку. Це створюється вживанням архаїзмів, слов’янізмів (“віщі зіниці”, “і почув я”), особливими конструкціями фраз ( фрази-інверсії). Особливою виразністю відрізняються дієслова, що передають процес перетворення поета в поета-пророка: тягнувся, отверзлися, розсік, воззвал, виждь, внемли. Злитість змісту й форми в цьому вірші впливала на читачів. У первісному варіанті останні чотири рядки звучали більш гостро, як пряме викриття поетом-пророком царя-тирана:
Повстань, пророк, пророк Росії,
У ганебні ризи облекись,
Іди й з вервием на выи
До вбивці мерзенному з’явися.
В 1833 році Пушкін написав вірш “Осінь”. Остання строфа цього незакінченого вірша присвячена темі творчості. Тема поета й поезії ставиться тут як живаючи, образна картина стану поета в мінути вдохновенья, у ледь уловимі моменти зародження поетичних створень.
…у камельке забутому
Вогонь знову горить - те яскраве світло лиет,
Те жевріє повільно - а я перед ним читаю,
Иль думи довгі в душі моєї харчую.
И забуваю мир, і в солодкій тиші
Я солодко приспаний моїм воображеньем
И пробуджується поезія в мені.
Поезія народжується з різноманітного нескінченного ряду відчуттів, міркувань, спостережень, переживань. У душі поета відбувається “воображенье”, “стесненье душі ліричним волненьем”, “думки хвилюються у відвазі, і рими легені назустріч їм біжать”. Зображення щиросердечного стану поета в мінути творчості, вдохновенья закінчуються рядком:
Мінута - і вірші вільно потечуть.
Так поет розповідає про зародження його поетичних створінь.
У вірші “Поетові” Пушкін говорить про незалежність творчості від оцінки юрби. Він на собі випробував похвали, “суд дурня й сміх юрби холодної”, однак не зневірився в собі й своє покликання. Він призиває поета:
…дорогою вільної
Іди, куди тягне тебе вільний розум.
Ти сам свій вищий суд,
Усіх суворіше оцінити вмієш ти своя праця.
Вірш написаний у формі сонета, стародавній віршованій формі, і підкреслює незалежність творчості автора. У поданні багатьох сучасників Пушкіна натхнення поета і його матеріальних розрахунків ніяк не согласовывались. Він, будучи поетом-професіоналом, розрізняв у поетичній праці дві сторони: творчий процес я його результат - “рукопис”.
Не продається вдохновенье,
Але можна рукопис продати.
Так говорить автор у своєму вірші “Розмова книгопродавца з поетом”. Право на оплату праці представлялося Пушкіну природн і законним, тому що забезпечувало життя.
В 1831 році написаний вірш “Луна”. Воно являє собою розгорнуте порівняння. Поет подібний до луни. Луна чуйно відгукується на всі навколишні його звуки.
чиРеве звір у лісі глухому, чи Сурмить ріг, чи гримить грім, чи Співає діва за пагорбом - На всякий звук Свій відгук у повітрі порожньому Народиш ти раптом.
Так і поет відбиває у своїй творчості всі явища навколишнього життя. 21 серпня 1836 року Пушкіним був написаний великий вірш “Я пам’ятник собі спорудив нерукотворний…”, що є поетичним вираженням багаторічних роздумів поета про призначення мистецтва, про существеннейших сторони своєї творчості, про свої заслуги перед Батьківщиною. У вірші Пушкін з гордістю говорить про народне визнання його добутків - до пам’ятника “не заросте народна стежка”; про гуманізм своєї творчості - “почуття добрі я лірою будив”, і про волелюбність - “…у моє жорстоке століття восславил я волю й милість до занепалого призивав”.
Пушкін уважає себе не просто росіянином, але й загальнонаціональним поэтом. своєю поезією він звертається до всіх народів, як до рівного:
Слух про мене пройде по всій Русі великої,
И назве мене всяк сущий у ній мова.
И гордий онук слов’ян, і фін,
И нині дикої тунгус, і друг степів калмик.
В “Пам’ятнику” поет затверджує не тільки важливість своєї творчості для всіх народів Росії, але й своє світове значення:
И славний буду я, доки в підмісячному світі
Живий буде хоч один пиит.
У вірші надзвичайно високе розуміння значення поета й поетичної творчості. “Нерукотворний пам’ятник” Пушкіна “піднісся вище… главою непокірливої Олександрійського стовпа” - це символічне й горде твердження величі справи,\' їм доконаного. Високій урочистій темі вірша відповідає й жанр (ода), і мірний шестистопний ямб, що зрідка переміняється чотиристопним, і врочисте мовлення, насичене архаїзмами й старослов’янськими словами.
Високо цінуючи достоїнства пушкінської лірики, Бєлінський писав: “Жоден з російських поетів не може бути стільки, як А. С. Пушкін, вихователем юнацтва, образователем юного почуття. У поезії Пушкіна є небо, але їм завжди перейнята земля”.
В 1987 році наша країна відзначала пушкінський ювілей. Свято поета проходив у всіх пушкінських місцях. Директор Будинку-Музею поета в Михайлівськім С. С. Гейченко говорив: “Ми щасливі, маючи такого поета, як Пушкін, але й Пушкін повинен бути щасливий, маючи таких нащадків”.
Збережи - » Тема поета й поезії у творчості А. С. Пушкіна - твір по творчості А. С. Пушкіна . З'явився готовий твір.