V. Мистецтвознавчий блок. На цьому етапі уроку пропонуємо розглянути репродукцію картини нашого славного земляка, художника СІ. Васильківського “Козаки в степу”. Основою для його картин стали українські народні історичні пісні. Історична тематика зажди приваблювала художника: образи української землі, історичні пейзажі правдиво передавали невми
Про малюнок Т. Шевченка відомий російський критик В. Бєлінський відгукнуся так: “Скажіть мені, чого нема в цій картині? Чого не вистачає для її повноти? Чи не вихоплено все це з дна життя, чи не б’ється тут величезний пульс всього цього життя? Цей богатир Бульба з своїми могутніми синами… ця матір, яка з’являється ніби мимохідь, щоб ще живими оплакати дітей своїх, як завжди з ‘являлась у ті часи жінка і матір в козацькому житті… І який пензель широкий, розмашистий, різкий, швидкий!”. Слова російського критика засвідчують, як глибоко митець проник у суть твору ГИ. Гоголя, як правдиво зумів відтворити безсмертні гоголівські характери.
Кращою у доробку митця є картина на історичну тему (близько 1890) “Козаки в степу”. Простий сюжетний мотив цього мистецького твору вдало передає патріотичну ідею.
У центрі картини художник зобразив серед широкого степу могутні постаті озброєних вершників, які, зупинивши коней, пильно вдивляються у далечінь, напружено прислухаються до таємничого шелесту степової трави, нещадно випаленої сонцем. Попереду блищить смуга Дніпра, справа височить курган, а над вершниками безкрайній простір високого неба. Привертають увагу міцні постаті вершників, які не раз захищали рідну землю, громили та зупиняли орди татар, що грабували міста і села,забирали у рабство людей.
Робота з текстом повісті.
Що побачили Тарас і його сини по дорозі на Запорозьку Січ? (…запорожець, як лев, протягся на дорозі; …передмістя Січі, яке було схоже на ярмарок і одягало і годувало Січ; …кілька розкиданих куренів…”. Якими словами М. Гоголь охарактеризував побачене? Про що свідчить ця картина? (”Справді, це була картина досить смілива”). “Так ось вона, Січ! Ось те гніздо, звідки вилітають усі ті горді й дужі, як леви! Ось звідки розливається воля й козацтво на всю Україну!
Бесіда за запитаннями (під час відповідей доцільно використовувати цитати з повісті): Чому автор уживає вираз “Січ — це гніздо”? Розкажіть, за якими законами живе Запорозька Січ. Чому, незважаючи на успіхи синів у військовій справі, Тарас був незадоволений їхнім перебуванням на Запорозькій Січі? Яким чином піднімає старий полковник козаків на “відважне діло”? Чому козаки підтримали Тараса Бульбу, а не кошового? Визначте кодекс честі козака, що утверджується в повісті? Що було найсвятіше для них? (Віра, вітчизна, товариство). Які закони Запорозької Січі , на вашу думку, були жорстокими?
Який висновок ми можемо зробити про Запорозьку Січ та її закони? (Незалежна, горда, справедлива республіка, заснована на рівних правах і братерстві; запорожцікозаки зібралися тут за покликом свого серця; саме такий устрій Запорозької Січі, на думку письменника, породжував справді героїчних людей). Зачитайте уривки з тексту про загибель українських козаків. З якими словами на вустах вони гинуть? (З думкою про вітчизну помирають славні запорожці.)
На цьому етапі уроку можна використати ілюстрації Василя Лопати — відомого митця України, члена Спілки художників. Заслужений художник України виконував ілюстрації до “Слова о полку Ігоревім”, Шевченкового “Кобзаря”, поезій Івана Франка, романів Олеся Гончара. Окрім згаданих робіт, художник створив графічний цикл “Тарас Бульба”, “Маруся Чурай”, ілюстрації до казки Сергія Богунова “Про парубка Івана та його вірного друга Коника”, інші окремі малярські твори.
Працюючи з ілюстраціями відомого художника Е. Кибрика, зачитаємо його спогади про письменника: “Гоголь — з дитинства мій улюблений письменник. Ілюструвати “Тараса Бульбу” я замислив у 1943 році, в самому розпалі Великої Вітчизняної війни. У ці дні фашисти поливали кров’ю всю Україну, Білорусію, третій рік тривала блокада Ленінграда. Патріотичне піднесення викликало бажання відтворити зображену М. Гоголем героїчну епопею, яка розкриває невичерпні духовні сили народу”.
Головним успіхом цілої серії сторінкових ілюстрацій художника стали центральні образи Тараса і Остапа. їх правдива, широка характеристика визначила й основний зміст циклу. Є. Кибрик прагнув показати, як народжується героїчний подвиг. В образах Тараса і Остапа він досягає такої переконливої сили й повноти вираження, що їх можна вважати одними із найбільш яскравих і значних у всій його творчості. Серед сторінок серії ілюстрацій, де зображений старий полковник Тарас Бульба, виокремлюються кілька найголовніших. Ось Тарас наконі, повернув назад голову, самовпевнений, міцний, важкий, повний енергії — і всетаки в ньому є суперечливі риси, відповідно до тексту повісті.
Твори живопису знаходять широке застосування на уроках зарубіжної літератури. Зпоміж усіх жанрів живопису тематична (сюжетна, сюжетнопобутова, сюжетнотематична) картина широко використовується учителямисловесниками і залучається для поглибленого осягнення ідейнохудожніх особливостей літературного твору, що вивчається на уроці, передовсім підкреслюючи зв’язок літератури і живопису.
В. О. Братко, науковий співробітник лабораторії літературної освіти
Інституту педагогіки АПН України
Pages: 1 2
Збережи - » Зображення Запорозької Січі на сторінках повісті М. Гоголя «Тарас Бульба» . З'явився готовий твір.